2015 m. vasario 20 d. Valstybinio Vilniaus Gaono žydų muziejaus Tolerancijos centre susirinkę klausytojai turėjo unikalią progą išgirsti pasaulyje itin retai skambančią ankstyvąją vokalinę austrų ekspresionisto, atonaliosios muzikos pagrindėjo Arnoldo Schönbergo (1874–1951) kūrybą. VVGŽM ir Austrijos Respublikos ambasada Lietuvoje pakvietė į koncertą „Romantiškasis Schönbergas“ ir į Arnoldo Schönbergo centro (Viena) parengtos parodos „Jaunasis Schönbergas Vienoje iki 1900-ųjų“ atidarymą. Paroda supažindina su Schönbergo vaikystės ir jaunystės metais Vienoje, jo ankstyvaisiais muzikiniais ieškojimais, kultūrine to laikmečio Vienos aplinka, pirmosiomis Schönbergo draugystėmis su kitais menininkais bei jų (Alexandro Zemlinskio, Oskaro Adlerio, Davido Josefo Bacho ir kitų) atsiminimais apie jį.
|
|
 |
 |
|
|
Koncerte skambėjo ankstyvosios, Schönbergo kūrybinio kelio pradžią ir jo žavėjimąsi didžiojo vokiečių romantiko Johanneso Brahmso kūryba atspindinčios Schönbergo dainos poetų R. Reinicko, R. Dehmelio, G. Kellerio, L. Pfau, N. Lenau ir kt. tekstais bei Šešios pjesės fortepijonui op. 19. Jas atliko muzikai iš Austrijos Anna Maria Pammer (sopranas) ir Siegfriedas Mauseris (fortepijonas).
A. M. Pammer baigė operinio dainavimo studijas Vienoje, dainavo Leipcigo, Paryžiaus, Vienos operos teatruose, koncertavo su Vienos simfoniniu, Austro-Vengrijos Haydno filharmonijos orkestrais, Prancūzijos barokinės muzikos ansambliu „La Chapelle Royale“, Arditti ir Zemlinsky styginių kvartetais. Solistė jau buvo koncertavusi Lietuvoje – 2011 metais Tolerancijos centre ji pristatė programą „Degeneracinė muzika“, kurioje skalbėjo nacių draustų, persekiotų, ištremtų ar nužudytų kompozitorių vokaliniai kūriniai.
Pianistas, muzikos teoretikas, filosofas, meno istorikas prof. dr. S. Mauseris nuo 2014 m. yra Zalcburgo Mozarteumo universiteto rektorius, intensyviai koncertuoja kaip solistas ir su kameriniais ansambliais, reguliariai dalyvauja prestižiniuose Miuncheno ir Zalcburgo muzikos festivaliuose. Už kūrybinę veiklą S. Mauseris pelnė valstybinius Austrijos ir Vokietijos apdovanojimus.
Šią sudėtingą ir koncertų salėse itin retai skambančią ankstyvojo Schönbergo vokalinės muzikos programą parengusi dainininkė A. M. Pammer teigia, jog siekia palaužti stereotipišką nuomonę apie dodekafoninės muzikos kūrėją Schönbergą kaip apie „muzikos naikintoją“. „Apžvelgiant Schönbergo kelią, į akis krenta du motyvai, tarytum aukso gija apipinantys visą jo gyvenimą. Visų pirma, Schönbergas buvo nepaprastai išradinga asmenybė. Kur bebūtų, kuo besidomėtų, jis nuolat ką nors išrasdavo: žaidimą šachmatais keturiese, muzikos užrašymo mašinėlę, būdą, kaip labai lengvai sužymėti penklinės linijas, stereo garso sistemą koncertų salėms, ir taip toliau. Atrodo, jo vaizduotė neturėjo jokių ribų. Antra, Schönbergo kūrybą formavo eilė “posūkių” jo kaip menininko kelyje, asmeniniame gyvenime, ir jo dvasinėje bei politinėje tapatybėje. Visi šiek “posūkiai” veikė Schönbergo muzikos stilių, ar tiksliau atitinkamų išraiškos priemonių paieškas. Pavyzdžiui, I pasaulinio karo katastrofos fone keletą metų Schönbergas visiškai neviešino savo muzikos. Jam reikėjo laiko suvokti, kokia gi muzikos estetika galėtų perteikti tuomet įvykusias patirtis ir traumas“, teigia dainininkė.
Ankstyviausios koncerte skambėjusios dainos buvo sukurtos, kai Schönbergui buvo 19 metų, jos yra gan paprastos strofinės struktūros, aiškiai atspindinčios vokiečių ir austrų romantinės dainos žanro („Lied“) bruožus. Vėliau, po dešimties metų sukurtose Schönbergo dainose jau beveik išeinama už vėlyvojo romantizmo ribų.
Paroda „Jaunasis Schönbergas Vienoje iki 1900-ųjų“ Tolerancijos centre bus rodoma iki gegužės 10 d.
|