Ar žinojai?

Ar žinojote, kad tarpukariu Vilniuje veikė daugiau nei 100 žydų maldos namų?  

Vilniaus choralinė sinagoga Taharat Ha-Kodesh – vienintelė šiandien veikianti sinagoga Vilniuje. Ji buvo pastatyta 1903 m. žydų švietimo (Haskalos) judėjimo – žydų maskilių – iniciatyva. Tai buvo pirmoji vieša sinagoga mieste, nepriklausanti uždarai grupei. 

Maskilių judėjimas Vilniuje pradėjo formuotis XIX a. trečiajame dešimtmetyje, kai įtakingi ir išsilavinę miesto žydai, ypač Kacenelenbogenų šeima, savo namuose pradėjo telkti bendraminčius. Nepaisant konservatyviosios bendruomenės – misnagdim – pasipriešinimo, pirmuosius viešus maldos namus pavyko įkurti tik 1847 m. nuomojamose patalpose Vokiečių gatvėje. 

Nors maldos namai vėliau keitė vietą, 1902 m. balandį Pylimo g. 39 buvo padėtas pamatinis akmuo naujai sinagogai, ir jau po kiek daugiau nei metų – 1903 m. – ji buvo atidaryta. Sinagogos projektą parengė architektas Dovydas Rozenhauzas. Architektūriškai ši šventykla išsiskiria iš tradicinio Vilniaus miesto užstatymo: nors pastatas įsiterpia į perimetrinį gatvės užstatymą, jo tūris ir erdvinė kompozicija organiškai įsilieja į aplinkinį kvartalą. Vis dėlto išraiškingas rytietiškas, mauriškas (dar vadinamas „sinagogų“) stilius, religiniai motyvai eksterjere ir interjere leidžia jai išsiskirti iš aplinkos. 

Vidus beveik nepakitęs nuo pastatymo laikų. Išlikusios autentiškos spalvos, dekoratyviniai ornamentai, aron kodešas (ventoji spinta arba niša Toros ritiniams laikyti), bima (pakyla, nuo kurios skaitoma Tora). 

Did you know that during the interwar period there were more than 100 Jewish houses of prayer operating in Vilnius?

The Vilnius Choral Synagogue Taharat Ha-Kodesh is the only synagogue in Vilnius still functioning today. It was built in 1903 on the initiative of the Jewish Enlightenment (Haskalah) movement — the maskilim, or proponents of secular Jewish education. It was the first public synagogue in the city that did not belong to a closed group.

The maskilim movement in Vilnius began to take shape in the third decade of the 19th century, when influential and educated Jews of the city — especially the Katzenellenbogen family — started gathering like-minded individuals in their homes. Despite resistance from the conservative Jewish community, the misnagdim, the first public house of prayer was only established in 1847 in rented premises on Vokiečių (German) Street.

Although the prayer house later changed locations, in April 1902 the cornerstone for a new synagogue was laid at Pylimo Street 39, and just over a year later — in 1903 — it was opened. The synagogue’s design was created by architect David Rosenhaus. Architecturally, this temple stands out from the traditional urban fabric of Vilnius: although the building is integrated into the perimeter street layout, its volume and spatial composition blend harmoniously into the surrounding block. Nevertheless, its expressive Eastern or Moorish style (sometimes referred to as the "synagogue" style), along with religious motifs in both the exterior and interior, allow it to stand out from its surroundings.

The interior has remained nearly unchanged since it was built. Original colors, decorative ornaments, the aron kodesh (the holy ark or niche for storing Torah scrolls), and the bima (a raised platform from which the Torah is read) have all been preserved.