1900–1901 m. Vilniaus I gimnazijos koncertų programose ir miesto spaudos atsiliepimuose minimas talentingas jaunuolis, smuiku ir fortepijonu grojęs Maksimiljanas Šteinbergas (1883–1946), kuriam vėliau buvo lemta atskleisti didžiojo XX a. rusų klasiko Dmitrijaus Šostakovičiaus talentą.
Gimnaziją baigęs aukso medaliu, M. Šteinbergas įstojo į Sankt Peterburgo universitetą, taip pat mokėsi Peterburgo konservatorijoje kompozicijos pas Nikolajų Rimskį-Korsakovą, vėliau tapusį jo uošviu, o 1915 m. pats tapo šios konservatorijos profesoriumi. M. Šteinbergas – penkių simfonijų, dviejų baletų, įvairios vokalinės ir kamerinės muzikos autorius, D. Šostakovičiaus kompozicijos mokytojas. M. Šteinbergo kompozicijos klasėje Peterburge mokėsi ir žinomi XX a. I pusės lietuvių kompozitoriai Jurgis Karnavičius, Juozas Tallat-Kelpša, Stasys Šimkus.
1908 m. M. Šteinbergas atsivertė į stačiatikybę, kad galėtų vesti savo mokytojo N. Rimskio-Korsakovo dukterį. Tačiau kūrinys Didžioji savaitė chorui a cappella byloja, kad krikščioniškoji tema M. Šteinbergui buvo daugiau nei formalumas. Šis vienintelis M. Šteinbergo darbas religine tema, sukurtas ankstyvojo sovietmečio laikotarpiu (1923), o jo partitūra išspausdinta Paryžiuje 1927 m., ilgą laiką buvo dingęs.
Maksimiljanas Šteinbergas (1883–1946)
The 1900–1901 concert programs of the Vilnius First Gymnasium and reviews in the city’s press mention the talented young violin and piano player Maximilian Steinberg, who was later destined to discover the talent of the great 20th-century Russian composer Dmitri Shostakovich.
After graduating with highest honors from the gymnasium, Steinberg enrolled at Saint Petersburg University. He also studied composition at the Saint Petersburg Conservatoire under Nikolai Rimsky-Korsakov, who later became his father-in-law. In 1915, Steinberg became a professor at the Conservatoire himself.
He is the author of five symphonies, two ballets, various vocal and chamber music. He was Shostakovich’s composition teacher. The well-known Lithuanian composers of the early 20th century, Jurgis Karnavičius, Juozas Tallat-Kelpša and Stasys Šimkus, also studied in Steinberg’s composition class in Petersburg.
In 1908, Steinberg converted to Orthodoxy in order to marry the daughter of his teacher Rimsky-Korsakov. The work Passion Week for a cappella choir shows that the Christian theme was more than a formality for Steinberg. He wrote this only work on a religious theme during the early Soviet period (1923). Its sheet music was published in Paris in 1927. For a long time, the work considered lost.