Rafaelis Chvolesas

Paryžiuje Rafaelis Chvolesas atsidėjo vien kūrybai: atsitraukęs nuo visuomeninio gyvenimo tebetapė Vilniaus vaizdus iš atminties, kūrė nostalgiškas žydų folkloro scenas, įkvėpimo ieškojo kelionėse po Prancūziją, Italiją ir Izraelį.

Chvolesui nebuvo sunku apsispręsti: jei dar kartą pradėti gyvenimą iš naujo, tai tik dailininkų mekoje Paryžiuje, kurio vaizdai jau puošė jo eskizų albumus. Gyvendamas viename iš pasaulinių moderniojo meno centrų R. Chvolesas atsiribojo nuo XX a. II pusės postmodernistinio meno srovių, politinių aktualijų ir tebekūrė nostalgiška postimpresionizmo, ekspresionizmo ir modernizmo srovių paveikta L’École de Paris apybos maniera. Įsikūrė Monmartro kvartale, jam primenančiame praėjusios epochos menininkus. Tematiškai ir vėl gręžėsi į gimtąjį Vilnių, jo buvusį žydų kvartalą. Kūriniuose juntamas Rytų Europos žydų folkloras, misticizmas, viena vyraujančių temų tampa žydų muzikantai. R. Chvolesas sekė prancūziškąja ekspresionizmo kryptimi, kurios klestėjimą iš esmės ir lėmė litvakų dailininkų į Paryžiaus mokyklą atsinešta pasaulėvoka, spalvojautra. 

Didelį Paryžiaus laikotarpio palikimą sudaro R. Chvoleso kelionių po Izraelį (čia gyveno jo seserys Rivka Chvoles-Lichtenfeld ir Sofija Leikovič, taip pat draugai, tarp kurių buvo ir Avromas Suckeveris), Veneciją, Bretanę, Normandiją metu nutapyti paveikslai ir gausūs eskizų albumai. Jis linko į ekspresyvią tapybą, mėgo tapyti augaliją, gėlių puokštes. XX a. 9 dešimtmetyje dailininkas ieškojo naujų kūrybinės raiškos būdų, pradėjo kurti koliažus. Paryžiaus laikotarpiu R. Chvolesas daugiausiai kūrė sau, nebandė žengti į konkurencingą meno rinką, kūrinius eksponavo žydų kultūrinėje aplinkoje. Paryžiuje buvo organizuotos personalinės ir retrospektyvinės parodos 1976 ir 1981 m., o 1982 m. viena iš jų buvo perkelta į Ženevos žydų bendruomenės namus. Dailininkas priklausė Prancūzijos žydų tapytojų ir skulptorių asociacijai ir 1980–1983 m. dalyvavo grupinėse parodose Paryžiuje, Kvebeke, Niujorke, Dalase. Prancūzijos žydų draugijų sąjunga, jungianti įvairias kultūrines draugijas, kiekvienais metais iki dailininko mirties savo naujametiniams sveikinimų atvirukams pasirinkdavo R. Chvoleso kūrinius.

In Paris, Rafael Chwoles devoted himself entirely to his work. He retreated from public life and continued to paint images of Vilnius from memory, creating nostalgic scenes of Jewish folklore, and seeking inspiration from his travels in France, Italy and Israel

For Chwoles, it was not a difficult decision to make. If he was to start his life anew, it would have to be in the artists’ mecca of Paris, which images already crowded his sketch albums. Living in one of the world’s centers of modern art, Chwoles distanced himself from the post-modern movements of the late 20th century and the political reality, and continued to paint in a nostalgic manner influenced by post-Impressionism, Expressionism and modernist movements of École de Paris. He settled in Montmartre, which reminded him of the artists of the previous era. Thematically, Chwoles returned to his native Vilnius and its former Jewish quarter. His works were influenced by Eastern European Jewish folklore and mysticism, with Jewish musicians becoming one of the dominant themes. The artist followed the French Expressionist, which flourishing was largely due to the worldview and color scheme brought by Litvak artists to the Paris school.

The great legacy of Chwoles’ Paris period consists of the paintings and numerous sketch albums he painted during his travels in Israel (where his sisters Rivka Chwoles-Lichtenfeld and Sofia Leikovich lived as well as friends, including Avrom Sutzkever), Venice, Brittany and Normandy. Later, Chwoles drifted towards expressive painting. He was fond of painting vegetation and floral bouquets. In the 1980s, the artist found himself in search of new ways of expression, and began to create collages. 

During the Paris period, Chwoles worked mainly for himself, did not try to enter the competitive art market, and exhibited his works in a Jewish cultural environment. His solo and retrospective exhibitions were organized in Paris in 1976 and 1981. In 1982, one of the exhibitions traveled to the Jewish Community House in Geneva. The artist was a member of the French Association of Jewish Painters and Sculptors and participated in its group exhibitions in 1980-1983 in Paris, Quebec, New York and Dallas. The Union of French Jewish Societies, which unites various cultural societies, chose Chwoles’ works for its annual New Year’s greeting cards until artist’s death.