Neįgaliems  Valstybinis Vilniaus Gaono žydų muziejus
Valstybės biudžetinė įstaiga, duomenys kaupiami ir saugomi VĮ „Registrų centras“
Įstaigos kodas 190757374
Naugarduko g. 10/2, LT 01309, Vilnius
Tel: (85) 231 2357
Faks: (85) 231 2358
El. paštas: muziejus@jmuseum.lt
A. s. : LT347044060001122261, AB SEB bankas
Nėra PVM mokėtojas
APIE MUZIEJŲ
DOKUMENTAI
KONTAKTAI
PATALPŲ NUOMA
ISTORINIAI TYRIMAI
EKSPOZICIJOS
VEIKIANČIOS PARODOS
VIRTUALIOS PARODOS
KILNOJAMOS PARODOS
ŽYDŲ GELBĖTOJŲ CEREMONIJOS
EDUKACIJA
LEIDINIAI
Publikacijos internete
ĮVYKIŲ ARCHYVAS
NUORODOS
PARAMA
MUZIEJUS SOCIALINIUOSE TINKLUOSE
MŪSŲ PARTNERIAI
Kelionė į Negavą

Minos Levitan–Babenskienės tekstilės ir pastelių paroda „Kelionė į Negavą“  Tolerancijos centre veikė 2008 09 19-2008 11 10

Minos kūrybos bendrą vaizdą formuoja didžiaformačiai, sukurti viešosioms erdvėms, gobelenai. Už dailininkės indėlį į 20 a. II pusės Lietuvos tekstilės vystymąsi dailininkei buvo paskirta 2008 metų Vyriausybės premija kultūros ir meno srityje. Šioje dailininkės parodoje matome tarsi  kamerinę  kūrybos briauną.

Ankstyvajame kūrybos  periode Mina pasinėrė į tautodailės tradicijos ir profesionaliojo Vakarų, Lietuvos meno, ypač gotikos, studijas ir interpretacijas.  Nuo 1969 m. Minos kūryba pradėjo neatpažįstamai keistis. Iš grynos vilnos ji išaudė pirmą abstrakčių formų ilgapluoštį gobeleną „Sūkurys”. Įdomu, kad Minos Levitan-Babenskienės kūriniuose daug kas nuolat įžvelgdavo autorės visai nesistengtą išreikšti žydiškumą. Kritikai žydišku pavadino ir ilgapluoštį gobeleną „Sūkurys”, nors įkvėpimo tekstilininkė sėmėsi iš astronomijos vadovėlio, tyrinėdama dangaus kūnus. Panašiai Mina nuostebo, kad abstrahuotose gobelenų „Elektronika” I, II formose, kurias inspiravo radijo schemų elektroninių plokštelių „grafika”, kai kas įžvelgė žydų menorą. Juk Mina tada beveik nieko nežinojo apie žydų meną ir neišmanė jo simbolikos!

Aštuntajame dešimtmetyje Minos kūrybą paveikė industrijos stichija, liaudiškų formų interpretacijų laikotarpį pakeitė architektoniškasis periodas. „Architektūrinė erdvė” – vienas gražiausių jos kūrinių, lakoniškų geometrinių formų, nevaržomas nei tradicijos gniaužtų, nei modernybės šalčio.

Kodėl Miną hipnotizuoja gotikinių skliautų grožis, galima paaiškinti jų nepaprastu panašumu į dailininkės pamėgtus kristalus, kalcitų gardeles. Kūrybai nuteikiančią aplinką Mina irgi susikūrė iš kriauklių, fosilijų, mineralų. Ypač menininkę imponuoja tobulos kristalinių akmenų, kalcitų formos, spalvos. Dailininkė dėlioja ir perdėlioja juos lyg pasjansą, gėrėdamasi nugludintomis kristalų briaunomis, šiurkščiais ir žybsinčiais paviršiais.

Lietuvai atgavus nepriklausomybę, prasidėjo Minos žydiškasis periodas. „Svarstyti apie žydiškumą pradėjau neseniai. Namuose kalbėjome žydiškai ir manyje tai gyveno. Pirmąją knygą apie žydų kapines nusipirkau Čekijoje. Po to pamačiau žydų muziejų Monmartre. Pirmąsyk apsilankiusi Olandijoje, pradėjau galvoti apie žydiškumą.“

Kelionė į Izraelį 1993 m. buvo lyg nušvitimas. „Kai išlipau iš lėktuvo, širdį ir gerklę suspaudė keistas, niekad nepatirtas jausmas. Sunku nupasakoti savąjį kosmopolitės susijaudinimą išvydus Samsono stulpus, palietus Pažadėtosios žemės akmenėlius. Supratau, kad čia yra mano žemė. Daug kas mane įkalbinėja atsisakyti žydiškų simbolių, bet negaliu įveikti jų traukos... Prie Raudų sienos pajutau, kad tėvų sielos sklando šalia“.

Anksčiau menininkė nesusimąstydavo apie savo kilmę. Žydiškumas į Minos meną įsiveržė labiau padiktuotas pasąmonės negu sąmoningo nusiteikimo. Ji iki šiol nelabai išmano žydų šventes ir papročius, pasikliauja intuityvia prigimtine nuovoka. Pamačiusi Minos išaustą gobeleną „Šventykla”, profesorė iš Izraelio paklausė: „Jūs buvote Afrikoje? Ten yra būtent tokia sinagoga…”

 Lėtas tapatybės formavimasis gerai atsispindi Minos kūryboje kaip neišvengiamas sielos dvilypumas. Lietuva – Minos Tėvynė, bet istorinė jos Tėvynė yra kitur.

Ramutė Rachlevičiūtė

Informacija atnaujinta: 5/21/2009
Informacija
2017.01.30

KAINORAŠTIS

***

 

Dėl ekskursijų ir edukacinių užsiėmimų muziejaus padaliniuose  prašome susisiekti iš anksto: tel.  tel. 8 663 53322,  
el. p. muziejus@jmuseum.lt

***
Tolerancijos centro darbo laikas:
pirmadienį – ketvirtadienį 10–18 val.,
penktadienį 10–16 val.,
šeštadienį nedirbame,
sekmadienį 10–16 val.

***

Holokausto ekspozicijos darbo laikas:
pirmadienį–ketvirtadienį 9–17 val.,
penktadienį 9–16
val.,
šeštadienį nedirbame,
sekmadienį 10–16
val.

Edukacinė programa Holokausto ekspozicijoje 
(Pamėnkalnio g. 12)

Programa skirta 7–12 klasėms
Edukacinės programos
kaina
1,00 € mokiniui
Informacija ir rezervavimas:
tel. (8 5) 212 7083,

el. paštas
jewishmuseum@jmuseum.lt

 ***

Panerių memorialas:
Nuo spalio iki gegužės mėn. muziejus atidaromas pagal pageidavimą
Pirmadienį nedirbame,

antradienį–sekmadienį 9–17 val.

***

Jei norite užsakyti ekskursiją Panerių memoriale,
susisiekite tel. +370 699 90 384 arba elektroniniu paštu mantas.siksnianas@jmuseum.lt
likus bent dienai iki planuojamos ekskursijos

***
Kviečiame aplankyti nuolatines ekspozicijas Tolerancijos centre:

Išsigelbėjęs Lietuvos žydų vaikas pasakoja apie Šoa

Žydų gyvenimas Lietuvoje

Dingęs pasaulis

 Sunaikinto litvakiškojo pasaulio ženklai
Gerardo Bagdonavičiaus kūryboje

***

VVGŽM bibliotekos darbo laikas:
I – 11-15 val.
III – 11-15 val.
V – 11 – 15 val.
II ir IV skaitytojai neaptarnaujami.
Tel. (8 5) 261 3128,
+370 652 70179

***

DU PROCENTUS PAJAMŲ MOKESČIO SKIRKITE MUZIEJUI
Skirkite 2 proc. pajamų mokesčio Valstybinio Vilniaus Gaono žydų muziejui ir taip paremkite jo veiklą.
Daugiau informacijos

 


 

 


 

 

© Penki Kontinentai 2006. Visos teisės saugomos.