0
Jūsų krepšelis tuščias.
Krepšelis atnaujintas
Nėra galimybes įsigyti nurodyto produkto kiekio.

Pasiteirauti dėl didesnio kiekio

Paieška

Vilniaus Gaono Žydų Istorijos Muziejus
Vilna Gaon Jewish History Museum

0

Mėnesio eksponatas

 
Publikuota: 2020-05-06

Vestuvių muzikantai. 1940. Popierius, tušas. 12,8 x 19,4, apsk. Nr. VŽM 248

 

Dailininkas Mejeris Akselrodas gimė 1902 m. Maladečinoje (Baltarusijoje, buv. Vilniaus gubernijoje) smulkaus amatininko šeimoje. 1913 m. pradėjo lankyti Jehudos Peno meno mokyklą Vitebske. 1919–1920 m. tęsė mokslus Peno klasėje Marko Šagalo įsteigtame Vitebsko meno institute. 1921 m. po pirmosios sėkmingos parodos Minske, pakviestas tapytojo Davido Šterenbergo, Akselrodas išvyko studijuoti į VCHUTEMAS′ą (Vysshiye Khudozhestvenno-Tekhnicheskiye Masterskiye) Maskvoje. Iki XX a. 4-ojo deš. vidurio su Lazariu Lisickiu, Martirosu Sarjanu ir kitais jaunais dailininkais dalyvavo Keturių menų ir Dailininkų molbertininkų draugijų parodose. 1929-aisiais Mejeris Akselrodas sėkmingai eksponavo savo darbus Šveicarijoje ir Olandijoje, 1931 m. – Prancūzijoje, 1946 m. – Lenkijoje, dėstė VCHUTEIN‘e (Vysshii Khudozhestvenno-Tekhnicheskiy Institut). 1930–1931 m. dailininkas lankėsi Kryme, žydų žemės ūkio komunoje Vojo Novo ir skaidriose akvarelėse įamžino šios komunos gyvenimo akimirkas.

Nuo 4-ojo deš. vidurio Mejeris Akselrodas ir kiti Sovietų Rusijos dailininkai, nenorėję savo kūryboje žengti socialistinio realizmo keliu, buvo apkaltinti „formalizmu“. Jų darbų nepirko muziejai, jie nebuvo kviečiami į oficialias parodas. Tais metais Mejeriui Akselrodui tikra kūrybine atgaiva tapo darbas Maskvos, Kijevo ir Minsko žydų teatruose, kuriuose jis kūrė scenografiją. Tuo pačiu laikotarpiu atsiskleidė ir Akselrodo knygų iliustratoriaus talentas. Iliustruoti Šolom Aleichemo, Icchoko Leibušo Pereco ir kitų žydų rašytojų kūriniai. Savo gebėjimus dailininkas atskleidė portretuose akvarele, guašu ir tempera bei figūrinėse kompozicijose, pieštose tušu.
 
Čia eksponuojamą 1940 m. M. Akselrodo piešinį tušu „Vestuvių muzikantai“ mūsų muziejui perdavė dailininko duktė Jelena Akselrod.Tai rašytojo Icchoko Leibušo Pereco knygos (nenustatyta kokios) iliustracija. Nedidelio formato darbe Akselrodas meistriškai derina klasikinę kompoziciją ir aštrią charakterių traktuotę. Piešinyje akcentuotas pirmas planas su keliomis būdingomis detalėmis: portretuojami personažai juda laisvai, figūros ir veidai nedetalizuoti.
 
1941–1945 m. Mejeris Akselrodas dirbo ir gyveno evakuacijoje Kazachstane, sukūrė emocingą piešinių ciklą „Vokiečių okupacija. Dailininkas sužinojo, kad 1941 m. per gaisrą Minsko muziejuje sudegė jo darbų kolekcija.
 
Po karo, 1966-aisiais, Mejeris Akselrodas Maskvoje surengė parodą kartu su kitais žydų dailininkais: Mendeliu Goršmanu, Aleksandru Labasu ir Gabrieliu Šulcu. 1968 m. surengta personali dailininko paroda Rostove prie Dono. Parodoje eksponuoti 5–6 deš. sukurti piešinių ciklai Holokausto tema „Prisiminimai apie senąjį Minską“, „Getas“, poetų, rašytojų, aktorių portretai ir peizažai. 1970 m. dailininkas mirė.
 
Teptukas rankoje sustingo,
Prisnūdai prie drobės.
Ir nieks tikrai nežino,
Ką Dievas tau įkvėps.
 
Jelena Akselrod (vertė Rimantas Olšauskas)
 
Dailininko kūryba grįžo į muziejų sales 1990–2000 metais. Personalinės parodos organizuotos Maskvoje, Niujorke, Londone, Jeruzalėje. Dabar dailininko Mejerio Akselrodo kūriniai saugomi aštuoniasdešimties muziejų rinkiniuose.
 
Parengė VGŽIM Dailės rinkinių saugotoja-tyrinėtoja Irina Nikitina
© Iš VGŽIM fondų
 
smart foreash